احتمال مهار کرونا تا اواخر اردیبهشت ماه

معاون کل وزارت بهداشت گفت: انتظار ما این است که اردیبهشت یا اواخر اردیبهشت شاهد مهار اپیدمی باشیم و رفتارهای ویروس و مردم و دولت در بازگشایی ها و تغییرات آب و هوایی نیز در این روند موثر است.

به گزارش آفتاب بامدادان و به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: گرچه ویروس کرونا اقشار و طبقات اقتصادی و اجتماعی را درگیر کرده، اما شواهد بین المللی جدید نشان می دهد که شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از آن، در اقشار ضعیف فقیر بیشتر است. به عنوان مثال در برخی ایالت های آمریکا، مرگ و میر مبتلایان به کرونا به نسبت جمعیت، در سیاه پوستان دوبرابر سفیدپوستان است.
وی افزود: علت اصلی پیشرفته بودن بیماری و مرگ و میر بیشتر در فقرا دسترسی کمتر به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب است.
وی با بیان اینکه اثرات اقتصادی ویروس کرونا بر اقشار ضعیف و فقرا بیشتر از افراد برخوردار است، خاطرنشان کرد: خانوادههای با درآمد کمتر، روزمزدان و شاغلان بخش خصوصی در معرض کاهش درآمد و از دست دادن شغل شان هستند.
دکتر حریرچی بیان کرد: البته در کشور ما که هم زمان با تحریم های ظالمانه، با عوارض بیماری نیز مقابله می کنیم، دولت با تمام قوا به کمک اقشار کمتر برخوردار آمده است، اما به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش احتمالی سایر درآمدها، مانند مالیات، نیاز به کمک به اقشار ضعیف و فقرا از سوی مردم، خیّرین و سازمان های مردم نهاد کاملا مشهود است که بر آن تاکید داریم.
برای درمان امراض ضروری، از مراجعه به مراکز درمانی غفلت نکنید.
وی در ادامه با اشاره به این که سه علت اصلی مرگ و میر ایرانیان تا پیش از شیوع این بیماری، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها و دیابت بود، تاکید کرد: از 385 هزار مرگ و میر سالانه در کشور، 85 هزار مرگ زیر 50 سالگی و 177 هزار مرگ زیر 70 سالگی به صورت مرگ زودرس رخ می دهد.
وی گفت: اکنون با شیوع ویروس کرونا مردم به دو علت ترس از این بیماری و آلودگی محیط و مراکز درمانی و همچنین، بسته بودن برخی مراکز خصوصی، مراجعات خود را برای درمان بیماری های مزمن کاهش داده اند. این موضوع باعث پیشرفت انواع بیماری ها و مراجعه در مراحل دیررس و احتمال کمتر موفقیت درمان در برخی بیماری ها، شده است.
با توجه به مدیریت اعمال شده در مورد بیماری کرونا و کاهش بار مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان ها و رفع کمبود وسایل حفاظتی و همچنین، سیاست گذاری ها و هماهنگی های معاونت درمان، قریب به اتفاق مراکز دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و اکثر مراکز خصوصی ظرف این هفته و هفته آینده فعالیت معمول خود را با رعایت مسائل حفاظتی در مورد کرونا انجام خواهند داد. از مردم می خواهیم با توجه به آمادگی مراکز از لحاظ حفاظتی، مراجعات معمول خودشان در زمینه بهداشتی و درمانی خصوصا در مورد بیماری های مزمن، خاص و صعب العلاج و ریسک فاکتورها به مراکز درمانی داشته باشند. البته مراجعه در مورد خدمات غیراورژانسی دندانپزشکی با رعایت تمهیدات بیشتری باید صورت گیرد و خدمات کاملا غیرضروری، مانند خدمات زیبایی در این شرایط ممنوع است.
معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: دستورالعمل چگونگی فعالیت مطب ها دردوره همه گیری کرونا، چهارشنبه هفته گذشته ابلاغ شده و دستورالعمل اعمال جراحی نیز امروز ابلاغ خواهد شد.
معاون کل وزارت بهداشت در خصوص این که چه افرادی مجاز به استفاده از ماسک هستند، گفت: اکنون سازمان بهداشت جهانی به طور صریح اعلام کرده است، در صورتی که فرد سالمی هستید، توصیه می شود فقط زمانی از ماسک استفاده کنید که در مجاورت با یک بیمار مبتلا به کرونا بوده از بیمار مراقبت کنید. البته می توانیم مردم را به استفاده از ماسک های خانگی توصیه کنیم. البته فراموش نکنید، بهترین روش پیشگیری از آلودگی، شستن دست ها با آب و صابون است و در مواردی که به آب و صابون دسترسی نداشته باشید، می توانید از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنید. اما به هیچ عنوان نباید در این مورد اسراف صورت گیرد؛ چرا که مصرف بی رویه از این مواد می تواند با عوارضی رو به رو باشد.
دکتر حریرچی در خصوص توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای پایان تعطیلات و آغاز بازگشایی ها در کشورهای مختلف، گفت: پیشنهاد این سازمان اتخاذ راه حل های جایگزین برای سرکوب ویروس است. این راه های جایگزین می تواند انجام تست های تشخیصی، ایزوله کردن مبتلایان، شناسایی افرادی که با بیماران در تماس بودند، قرنطینه آنها، تقویت نظام ارائه خدمات، افزایش دانش و آگاهی مردم و گسترش فاصله گذاری های اجتماعی است.
معاون کل وزارت بهداشت درخصوص تاثیر فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند تصریح کرد: یکی از مبانی لحاظ شده در این طرح، ملاحظات اقتصادی و اجتماعی است. نباید فراموش کنیم که اقدامات ما در دو جبهه مقابله با بیماری و مقابله با تحریم ها صورت می گیرد. همانطور که نشریه فایننشال تایمز نوشت و دانشگاه شیکاگو طبق نظرسنجی که از 50 اقتصاددان دنیا انجام داد، در ۹۰ سال گذشته، تنها موضوعی که تمام اقتصادانان بر آن اتفاق نظر دارند، این بوده است که بازگشایی های زودتر از موعد چنانچه به تعطیل مجدد بینجامد، تاثیر سهمگین تری بر اقتصاد دارد. همچنین، نباید فراموش کنیم که برخی از مردم از لحاظ درآمدی در معرض خطر هستند. البته طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا، یکی از خصوصیات فاصله گذاری هوشمند، ارزیابی مکرر است و به میزانی که بازگشایی انجام شود، نتایج را مشاهده می کنیم و براساس نتایج، مراحل بعدی را اجرا خواهیم کرد.
دکتر حریرچی درخصوص میزان ابتلا به ویروس کرونا در حمل و نقل های عمومی، گفت: حمل و نقل های عمومی عامل ۲۶.۵ درصد از تماس های منجر به بیماری کرونا در کشور ما بوده است و عوامل دیگری از دو درصد تا ۵ درصد و حتی کمتر از یک درصد داشته ایم. مدارس۱۱.۵ درصد و دانشگاهها، ۷ درصد موجب آلودگی بوده اند.
وی افزود: در این زمینه شهرداری همکاری خوبی داشته است، از نظر تئوری طراحی هایی شده است، مانند فاصله گذاری ها در مترو، اتوبوس و تاکسی ها تدابیر خوبی است، اما باید ارزیابی کنیم که عملیاتی است یا خیر.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: از جمله معیارهای بازگشایی میزان توانایی حمل و نقل عمومی برای نقل و انتقال مردم به خصوص در ساعات اوج ترافیک است.
وی گفت: اگر مدارس و سایر مغازه ها باز شود، باید وضعیت را بررسی کنیم. امروز فقط ادارات دولتی با دو سوم ظرفیت و مغازه های ضرویی باز بودند، اگر هفته آیده مغازه های کم ریسک باز شوند، حتما موجب نگرانی است. یکی از عوامل بازگشایی فقط خطر شغل نیست، میزان ریسک حمل و نقل عمومی هم باید در نظر گرفته شود. بازگشایی مشاغل مختلف باید بررسی شود که چقدر خطر دارد و دوم بار حمل و نقل عمومی باید محاسبه شود که بر اساس آن اقدام می شود.
وی افزود: نگرانی در مورد حمل و نقل مهم است و برآورد ما این است که گرچه ترافیک در برخی روزها ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، اما باید تدابیر لازم برای کاهش ترددهای غیر ضروری انجام شود، اما درآمد افرادی که زندگی آنها به درآمد روزانه شان بستگی دارد نباید نادیده گرفته شود.
دکتر حریرچی گفت: کسانی که درآمد ثابت و درآمد دولتی یا پس انداز دارند، مشکلات کمتری دارند، اما افرادی که درآمد ماهانه شان کمتر از یک میلیون تومان است، در این شرایط برای تهیه غذای رومزه مشکل دارند و هیچ کشوری در دنیا نتوانسته است تعطیلی کامل را اجرا کند.
وی درمورد زمان مهار این ویروس گفت: در مورد زمان اپیدمی از ابتدا دانشمندان وزارت بهداشت و دانشگاهها سناریوهای مختلفی را شامل عدم اقدام، اقدامات ضعیف، متوسط و بسیار شدید پیش بینی کردند.
وی افزود: اقدام بسیار شدید تقریبا معادل حکومت نظامی و عدم خروج از خانه و مشابه ووهان بود. که در هیچ کشوری انجام نشد ما اقدام متوسط و متوسط به بالا را انجام دادیم و در اکثر استانها منحنی ابتلا نزولی شده است، در برخی استانها افزایش شیوع هم داریم که شدید نیست.
دکتر حریرچی گفت: کره جنوبی که اقدامات وسیع انجام داده است نیز روزانه ۳۰ تا ۹۰ مورد جدید دارد. آلمان که نتایح خوبی داشت نیز دوباره افزایش موارد داشته است، بنابراین انتظار ما این است که اردیبهشت یا اواخر اردیبهشت شاهد مهار اپیدمی باشیم و رفتارهای ویروس و مردم و دولت در بازگشایی ها و تغییرات آب و هوایی نیز در این روند موثر است و تا زمانی که واکسن، دارو و یا مصونیت عمومی نداشته باشیم، نمی توانیم از پایان بیماری در کوتاه مدت صحبت کنیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: مهار اپیدمی کرونا و نزولی شدن منحنی ایپدمی به معنای از بین رفتن ویروس و پایان کرونا نیست.
دکتر حریرچی گفت: فعلا پیش بینی ما با توجه به بازگشایی ها این است که تا آخر اردیبهشت روند صعودی نداریم، مگر اینکه اتفاق غیر مترقبه بیفتد. تمهیدات لازم برای وضعیت های مختلف دیده شده است، اما بازگرداندن مغازه های بازشده در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی به حالت قبل مشکل است.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: کارخانه های تولیدی به خصوص کارخانه های تولید غذا و دارو در نوروز نیز اکثرا باز بودند و تعطیلات در نوروز همگانی نبوده است. به هر حال بازگشایی ها با احتیاط انجام می شود و باید به سلامت و اقتصاد با هم توجه کنیم و البته سلامت مردم در اولویت است.














![سورههای قرآن کریم، هرکدام در زمان و شرایطی خاص نازل شده اند و برای خود تفاسیری منحصربفرد دارد که سوره نساء نیز از این قانون مستثنی نیست. ما قصد داریم تا اطلاعاتی را پیرامون سوره نساء و خواص اعجاب انگیز این سوره نورانی در اختیار شما قرار دهد، پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید. علت نامگذاری «سوره نساء»؛ به خاطر اینکه در این سوره بیشترین احکام مربوط به زنان آمده است. «سوره نساء کبری»؛ در مقابل سوره طلاق که سوره نساء صغری نامیده شده است. تعداد آیات سوره نساء صدوهفتادوشش آیه دارد. تعداد کلمات سوره نساء سههزاروهفتصدوچهلوپنج کلمه دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره ها مختلف است) تعداد حروف سوره نساء شانزدههزاروسی حرف دارد.[۸] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره ها مختلف است) اهداف و آموزهها اهداف کلی سوره نساء عبارتند از: بیان قوانین خانوادگى و اجتماعى اسلام به منظور قانونمند کردن جامعه ى نوپاى مسلمانان؛ کنترل، نگه دارى و به سازى نخستین واحد اجتماع، یعنى خانواده؛ حمایت از افراد کم توان جامعه؛ مثل یتیمان، کودکان و زنان؛ تثبیت حکومت اسلامى و بیان لزوم اطاعت از رهبران الهى؛ بیدارباش مسلمانان در مقابل دشمنان داخلى و خارجى؛ تشویق مسلمانان به هجرت از سرزمین کفر، به مرکز اسلام. محتوا و موضوعات بطور کلى بحث هاى مختلفى که در سوره نساء مى خوانیم عبارتند از: دعوت به ایمان و عدالت و قطع رابطه دوستانه با دشمنان سرسخت؛ قسمتى از سرگذشت پیشینیان براى آشنایى هر چه بیشتر به سرنوشت جامعه هاى ناسالم؛ حمایت از کسانى که نیازمند به کمک هستند، مانند یتیمان، و دستورهاى لازم براى نگاهدارى و مراقبت از حقوق آنها؛ قانون ارث بر اساس یک روش طبیعى و عادلانه در برابر شکل بسیار زننده اى که در آن زمان داشت و به بهانه هاى مختلفى افراد ضعیف را محروم مى ساختند؛ قوانین مربوط به ازدواج و برنامه هایى براى حفظ عفت عمومى؛ قوانین کلى براى حفظ اموال عمومى؛ کنترل و نگهدارى و بهسازى نخستین واحد اجتماع یعنى محیط خانواده؛ حقوق و وظائف متقابل افراد جامعه در برابر یکدیگر؛ معرفى دشمنان جامعه اسلامى و بیدارباش به مسلمانان در برابر آنها؛ حکومت اسلامى و لزوم اطاعت از رهبر چنین حکومتى؛ تشویق مسلمانان به مبارزه با دشمنان شناخته شده؛ معرفى دشمنانى که احیانا فعالیت هاى زیر زمینى داشتند؛ اهمیت هجرت و لزوم آن به هنگام روبرو شدن با یک جامعه فاسد و غیر قابل نفوذ؛ مجددا بحث هایى در باره ارث و لزوم تقسیم ثروت هاى متراکم شده در میان وارثان. آیات مشهور چندین آیه از سوره نساء از جمله آیه قنطار، آیه محارم، آیه اولوالامر، آیه قوامیت مردان بر زنان و آیه نفی سبیل از آیات مشهور و نامدار شمرده شده است. آیه قنطار «وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّکَانَ زَوْجٍ وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئًا ۚأَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا ﴿٢٠﴾» (ترجمه: و اگر خواستید همسرى [دیگر] به جاى همسر [پیشین خود] ستانید، و به یکى از آنان مال فراوانى داده باشید، چیزى از او پس مگیرید. آیا مىخواهید آن [مال] را به بهتان و گناه آشکار بگیرید؟) آیه ۲۰ سوره نساء متهم کردن زنان به اعمال منافی عفت، برای توجیه طلاق و عدم پرداخت مهریه یا پس گرفتن آن را به شدت نهی کرده و مورد مذمت قرار میدهد. از این آیه علاوه بر دفاع از حقوق زنان به حق مالکیت زن و جواز مهریه زیاد نیز حکم شده است. آیه محارم «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالَاتُکُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُکُمُ اللَّاتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَائِکُمُ اللَّاتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلَابِکُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿٢٣﴾» (ترجمه: [نکاح اینان] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمههایتان، و خاله هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرهایتان که به شما شیر دادهاند، و خواهران رضاعى شما، و مادران زنانتان، و دختران همسرانتان که [آنها دختران] در دامان شما پرورش یافتهاند و با آن همسران همبستر شدهاید -پس اگر با آنها همبستر نشدهاید بر شما گناهى نیست [که با دخترانشان ازدواج کنید]- و زنان پسرانتان که از پشت خودتان هستند، و جمع دو خواهر با همدیگر -مگر آنچه که در گذشته رخ داده باشد- که خداوند آمرزنده مهربان است.) آیه بیست و سوم سوره نساء حکم حرمت ازدواج با برخی از بستگان را بیان کرده است. مَحارِم(جمع مَحرَم) اصطلاحی فقهی، به معنای خویشاوندانی است که ازدواج با آنان حرام است. محارم بر اساس اسباب محرمیت (نسب، ازدواج و رضاع یا شیر خوردن) به نسبی، سببی و رضاعی تقسیم میشوند. آیه تیمم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُکَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ وَإِن کُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنکُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَفُوًّا غَفُورًا﴿٤٣﴾» (ترجمه: اى کسانى که ایمان آوردهاید، در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که بدانید چه مىگویید؛ و [نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] -مگر اینکه راهگذر باشید- تا غسل کنید؛ و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد یا با زنان آمیزش کردهاید و آب نیافتهاید، پس بر خاکى پاک تیمم کنید، و صورت و دستهایتان را مسح نمایید، که خدا بخشنده و آمرزنده است.) آیه ۴۳ سوره، احکام تیمم را بیان کرده است. بر طبق آن، اگر آب برای بدن ضرر داشته باشد یا دسترسی به آب ممکن نباشد، میتوان به جای وضو یا غسل، تیمم کرد. آیه اولی الامر «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّـهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا﴿٥٩﴾» (ترجمه: اى کسانى که ایمان آوردهاید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید؛ پس هر گاه در امرى [دینى] اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به [کتاب] خدا و [سنت] پیامبر [او] عرضه بدارید، این بهتر و نیکفرجامتر است) آیه ۵۹ این سوره مؤمنان را به اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) و اولی الامر دستور میدهد. مفسران شیعه[۱۱] و برخی از اهل سنت مانند فخر رازی[۱۲] قائلند این آیه بر عصمت اولی الامر دلالت دارد. شیعیان براساس روایات فراوان برآنند مراد از "اولی الامر"، ائمه اطهار(ع) هستند. آیه حذر «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمیعاً﴿۷۱﴾» (ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید آمادگی خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید و در دستههای متعدد یا به صورت دسته واحد به سوی دشمن حرکت نمائید.) این آیه مسلمانان را به جهاد در برابر کفار فرا میخواند [۱۵] و از مسلمانان میخواهد با هوشیاری و تجهیزات کامل به صورت گروهی یا در دستههای متعدد به سمت دشمن حرکت کنند. مفسران از این آیه برداشتهای گونوگونی داشته و عمل به آن را رمز عزت و موفقیت و غفلت از آن را، رمز سقوط و شکست مسلمانان دانستهاند. آیات نشوز «...وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرًا ﴿٣٤﴾ وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَیْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّـهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا﴿١٢٨﴾» (ترجمه: ...و زنانى را که از نافرمانى آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاهها از ایشان دورى کنید و [اگر تاثیر نکرد] آنان را بزنید؛ پس اگر شما را اطاعت کردند [دیگر] بر آنها هیچ راهى [براى سرزنش] مجویید، که خدا والاى بزرگ است./و اگر زنى از شوهر خویش بیم ناسازگارى یا رویگردانى داشته باشد، بر آن دو گناهى نیست که از راه صلح با یکدیگر، به آشتى گرایند؛ که سازش بهتر است. و[لى] بخل [و بىگذشت بودن]، در نفوس، حضور [و غلبه] دارد؛ و اگر نیکى کنید و پرهیزگارى پیشه نمایید، قطعاً خدا به آنچه انجام مىدهید آگاه است.) قسمت دوم آیه ۳۴ و آیه ۱۲۸ سوره نساء، آیات نشور نام گرفتهاند. نشوز، اصطلاح فقهی است که به سرپیچی زن از اطاعت شوهر در اموری مانند تمکین جنسی و خارج شدن از خانه بدون اجازۀ شوهر و همچنین ناسازگاری شوهر و رعایت نکردن حقوق همسر، اشاره دارد. البته، در مواردی از روایات، نشوز مرد، به تصمیم او برای طلاق همسر نیز تفسیر شده است. آیه نفی سبیل «...وَلَن یَجْعَلَ اللَّـهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا ﴿١٤١﴾» (ترجمه: ...و خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان، براى کافران راه [تسلّطى] قرار نداده است.) به بخش آخر آیه ۱۴۱ سوره نساء آیه نفی سبیل میگویند. آیه هرگونه برتری کافران بر مؤمنان را نفی نموده و از مؤمنان میخواهد که با سلطه کافران مقابله کنند. علما با استفاده از این آیه برای اثبات قاعده نفی سبیل استفاده کردهاند. آیه تجارت «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَکُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا﴿٢٩﴾» (ترجمه: اى کسانى که ایمان آوردهاید، اموال همدیگر را به ناروا مخورید -مگر آنکه داد و ستدى با تراضى یکدیگر، از شما [انجام گرفته] باشد- و خودتان را مکشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است.) آیه ۲۹ سوره نساء معروف به آیه تجارت و درباره حرام بودن معاملات غیر شرعی است. در این آیه به ممنوع بودن خودکشی در اسلام نیز اشاره شده است. آیات الاحکام بیش از سی آیه از آیات سوره نساء را جزو آیات الاحکام برشمردهاند. بخش زیادی از این آیات، احکام ازدواج و زناشویی و احکام ارث را بیان میکنند. از جمله احکام دیگری که در این سوره آمده، میتوان به حکم جزای فحشا، حکم نماز در حال مستی، عبور از مسجد در حالت جنابت، حکم تیمم، احکام نماز، ادای امانت، احکام یتیم و سفیه، حکم قتل خطایی، ریا، حکم سلام و حکم تسلط کافر بر مؤمن اشاره کرد. آیاتی که یا حکم شرعی در آن وجود دارد یا در فرآیند استنباط احکام مورد استفاده قرار میگیرند، آیات الاحکام خوانده میشود. ۲ آثار و برکات سوره نساء فرو ریختن ترس اگر سوره نساء را با آب باران بشویند و کسی که خائف و ترسان است از آن بنوشد، به اذن خداوند آرام میگیرد. جهت ایجاد محبت میان زن و شوهر از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است که اگر کسی با ایمان، سوره مبارکه نساء را به جهت موافقت زن و شوهر با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و با حال وضو بخواند مقصود حاصل شود و زن و شوهر به هم مهربان گردند. عدم تاثیر سحر هر کس با ایمان، این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و با حال وضو بنویسد و با آب بشوید و ۷ روز صبح، پیش از آنکه چیزی بخورد آن را بنوشد سحر بر او کار نکند. وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللّهِ یَجِدْ فِی الأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿۱۰۰﴾ جهت غلبه بر دشمن یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءکُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا ﴿۱۷۴﴾ فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ بِاللّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿۱۷۵﴾ این دو آیه را به جهت دفع مجادله است روز یکشنبه روزه دارد و این دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و با خود دارد برخصم غلبه کند و دلیل و حجت خصم، باطل گردد. جهت خاموشی پرگویان لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا ﴿۱۴۸﴾ اگر کسی با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند در پیش کسی که پرگو باشد و معجب [متکبر]به سخن خود، خاموش گردد و سخن کمتر کند. جهت نترسیدن از ظالم لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا ﴿۱۴۸﴾ اگر کسی با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد به نزد حاکمی یا ظالمی رود که از او ترسان باشد و مکرر این آیه را با حال وضو بخواند ایمن شود و هیچ ضرری به وی نرسد.](https://www.aftabbamdadan.ir/wp-content/uploads/2025/09/سوره-نساء؛-قوانین-و-احکام-خانواده-در-قرآن-کریم-282x150.jpg)
